Wikia

De Fabeltjeskrant Wiki

Thijl Schavuit en Sjefke Schelm

136pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Thijl Schavuit en Sjefke Schelm.jpg

Thijl Schavuit (l.) en Sjefke Schelm

(Zie Thijl Schavuit en Sjefke Schelm (aflevering) voor de episode met deze titel.)

Thijl Schavuit en Sjefke Schelm waren twee personages uit de eerste serie van De Fabeltjeskrant.

Oorsprong Edit

De twee poppen kwamen voor het eerst voor in de bioscoopfilm Onkruidzaaiers in Fabeltjesland uit 1970, waarin het Grote Dierenbos werd overspoeld door een horde torren. De leden van het torrenvolk zouden aanvankelijk alleen een rol spelen in de film, maar naar aanleiding van het bioscoopsucces werden de torren Thijl en Sjefke toegevoegd aan de vaste cast van de televisieserie.

Algemeen Edit

Beide personages spraken met een Vlaams accent. Thijl, de gele tor, was de leider van de twee, het brein achter de maffia-achtige streken die beide heren uithaalden. Sjefke, de groene, was zijn volgzame hulpje. Naast de slachtoffers van hun wandaden was met name Lowieke de Vos niet blij met hun aanwezigheid in het bos. Al was het bij Lowieke meer omdat hij deze streken zelf had willen bedenken en uitvoeren.

Stemacteurs Edit

Thijl Schavuit en Sjefke Schelm speelden in De Fabeltjeskrant van 1971 tot het einde van de eerste serie. Thijls stem werd ingesproken door Frans van Dusschoten, die van Sjefke door Ger Smit.

Around Wikia's network

Random Wiki