Wikia

De TV West-versie van De Fabeltjeskrant is een nagesynchroniseerde uitvoering van De Fabeltjeskrant, die in 2008 op het scherm werd gebracht door de regionale zender TV West. In navolging van De Fabeltjeskrant in Streektaal, een versie in Overijsselse dialecten uitgezonden door TV Oost, werd de bewerking van TV West uitgevoerd in Zuid-Hollandse dialecten.

In tegenstelling tot De Fabeltjeskrant in Streektaal, die qua dialoog en stemmen dichtbij het origineel bleef, week de versie van TV West op verschillende vlakken af. Zo sprak Meneer de Raaf gebrekkig Nederlands, kwam Teun Stier (hier Herman Stier geheten) van de Antillen en riep Lowieke geen 'hatsekidee', maar 'Champs-Élysées'. Daarnaast weken de dialogen zo nu en dan op absurdistische wijze af van de oorspronkelijke.

Stemacteurs Edit

Stemmen werden ingesproken door onder meer Golden Earring-drummer Cesar Zuiderwijk, presentatrice Paula Udondek, cabaretière Wieteke van Dort en kok Pierre Wind.

Namen Edit

Op Teun Stier na droegen alle personages dezelfde naam als in de originele Fabeltjeskrant. Het Praathuis, het Grote Dierenbos en het Buitenbos werden omgedoopt tot respectievelijk het Koffiehuis, het Haagse en het Boskoopse Bos.

Luikjes sluiten Edit

Aan het einde van elke aflevering zegt Meneer de Uil: "Zo, en nu maar snel tussen de klamme lapjes. En denk erom: luikjes sluiten en snaveltjes toe. Slaap lekker."

Around Wikia's network

Random Wiki